2022 was een zwaar jaar voor de Stichting Lele Barátjai. De oplopende inflatie in Roemenië en de daar ook steeds hoger wordende minimumlonen zorgden er voor we al onze financiële reserves aan Oikodomos (de door ons opgerichte Roemeense stichting waardoor we onze hulp uitvoeren) beschikbaar moesten stellen. De vorig jaar uitgesproken verwachting dat er van de overheid waarschijnlijk geen volledige inflatiecompensatie komt is helaas  uitgekomen. De toegezegde bedragen voor 2024 bevinden zich op hetzelfde niveau als in 2023.

Een grote tegenslag betekende het tijdelijk wegvallen van Nagy Sándor, de voorzitten van Oikodomos. Nagy Sándor kreeg in januari een herseninfarct en is nog steeds niet volledig hersteld. Door dit wegvallen is er van het uitbreiden van de fondsenwerving in Roemenië niets terecht gekomen. Er leken goede kansen te zijn om in de provincie Salaj overheidssteun te krijgen (een deel van onze activiteiten vindt in die provincie plaats), maar door ziekte van Nagy Sándor is dit niet gelukt.

Ondanks alle tegenslag leeft echter nog steeds de dankbaarheid dat het ook in 2023 gelukt is om veel Roemeense bejaarden en gehandicapten te mogen steunen in hun dagelijkse strijd om het bestaan. Gemiddeld krijgen nog steeds 150 personen elke werkdag een warme maaltijd en worden bij ruim 60 eenheden wekelijks thuiszorg geboden (een eenheid kan een echtpaar of een alleenstaande zijn). Ook mag de wijkverpleging nog steeds doorgaan en zodoende de gezondheidszorg voor bejaarden en gehandicapten beter toegankelijk te houden. Helaas wordt deze laatste activiteit nog niet door de overheid gesubsidieerd.